Vi er klare for sesongen 2017!

Da er påsken endelig over, og det er bare igjen en og en halv uke til seriestart!

Med seriestart 28/4 hjemme mot Grinder så står vi foran en sesong som er vesentlig lenger enn fjoråret. I fjor var det veldig få kamper, og det var ikke mye som skulle til før man var hektet av i tetstriden. Vi klarte å rote bort en del unødvendige poeng tidlig på’n og dermed ble det tilslutt en sur 2. plass etter å ha herjet siste del av sesongen.

I år blir det 17 kamper, det ujevne antallet skyldes at Lundersæter ikke vil spille trippel serie. Derfor skal alle spille 3 kamper mot alle lag utenom Lundersæter som kun skal spille dobbel serie. Personlig synes jeg dette er et helt håpløst opplegg av kretsen, men resultatet er at vi får flere kamper så da får man vel si at de har løst det greit alikevel.

Vi har gjennom vinteren trent godt i kanonhallen, med bra oppmøte gjennom hele vinteren. Jeg har ikke snittet på antall mann å trening, men at vi er over 15 mann er jeg ganske sikker på. Vaaler har et luksusproblem i at vi har mange spillere totalt i Senior og Juniorstallen, slik at det har måttet bli plukket ut en egen seniortropp da 30 mann på trening fort kan være ødeleggende for treningsutbyttet.
Vi fikk også se etter vår treningsleir i Italia at det er hard kamp på alle plasser, og at veien fra å starte til å ikke være med på kamp ikke er veldig lang. Jeg håper dette er med å trigger alle til å yte det lille ekstra.

Også i år er det satt opp odds på vår avdeling hvor vi er tippet på nok en 2. plass. Oddsen ser pr 17/4 slik ut :
Vinger : 1.55
Vaaler : 3.40
Hof : 6.00
Fjelltun : 9.00
Grinder : 9.00
Brandval : 20.00
Lundersæter : 20.00

Vinger :
Vi har klare ambisjoner om å vinne hele greia og ta ett etterlengtet opprykk, men Vinger vant med grei margin i fjor. Man vet aldri hva man møter når man spiller mot Vinger, så her er det fugl eller fisk. Uansett så er det et lag som må slåes for vår del uansett. Vinger består av en gjeng gode rutinerte fotballspillere, og oppgjørene i 2016 var jevne.

Hof :
For vår del blir dette 3 knallharde kamper. Vi møtte Hof i treningskamp i mars, og vant 3-1. Dette var en veldig jevn kamp hvor vi tok det lengste strået. Hof hadde flere gode sjanser, og en uavgjort hadde kanskje gjenspeilt kampen bedre. Hof har fått en klar forsterkning i Torkild Moberg som vil kunne være med å dra lasset for de gule i år.

Fjelltun :
I fjor møtte vi Fjelltun for første gang og klarte å tape 1-0 borte på en bane som umulig kan være innenfor standard mål for en seriekamp. De slo stort sett lange baller på digre angrepsspillere som var flinke til å krige. I hjemmekampen som var årets siste for året kom vinneren til å ta andreplassen på tabellen. Her var det kattens lek med musa og vi vant tilslutt 8-1. Hva som venter oss når vi møter Fjelltun i år er uvisst da dette laget fortsatt er forholdsvis ukjent for oss.

Grinder :
Grinder gjennoppsto til fjorårssesongen med en veldig stor stall hvor de hadde stablet alle som har sett en fotball på Grinder på beina for å stille lag. Men spøk til side. Grinder har en stor og bred stall med veldig mange gode fotballspillere. Dette er ifølge dem selv en gjeng som spiller fotball for morroskyld uten å legge det helt store i treninger. Men de av oss som har spilt fotball mot disse gutta tidligere så vet vi at når fløyta går så er det like alvor hver gang, uansett om man spiller for opprykk, årsfest eller mosjon. Dette blir også 3 knallharde lokaloppgjør mot trivelige gutter som gir alt i hver eneste duell. Utifra treningsmengde skal vi slå grinder i alle 3 oppgjørene, men det blir spennende å se når de står på motsatt banehalvdel i serieåpningen.

Brandval :
Består av en kompisgjeng som i tillegg er gode fotballspillere. Selv om de er tippet lenger ned på tabellen så var nok det kanskje et av de bedre lagene vi møtte i fjor på bortebane. De trillet ball og kjempet hele veien, og vi var heldige som fikk med oss 1 poeng derfra ifjor.
Jeg kjenner ikke til hva Brandval har gjort i vinter, mulig de har hatt skikarusell istedetfor fotballtreninger. Men noe sier meg at denne gjengen ikke stiller uforberedt til seriestarten.

Lundersæter :
Har fått 20.00 i odds på å rykke opp, og klarer de det med såpass mange mindre kamper enn resten… Ja da er det jammen i meg greit!
Var det eneste laget som ikke ville spille trippel serie, og har fått innvilget å spille dobbel serie i år. Lundersæter kan fort bli en joker i kampen om opprykk da de vil kunne stille mer uthvilte og risikoen for skader er også mindre. Hvordan de stiller før årets sesong er uvisst, men når de ikke føler de kan spille trippel serie så skinner det litt gjennom at de nok sliter med å ha nok mann tilgjengelig til enhver tid.
Men sætragutta skal man heller ikke kimse av og de kan fort spille fotball som kunne hevde seg på et høyere nivå de dagene det klaffer skikkelig.

Som du sikkert skjønner blir dette en veldig hard og jevn serie i år. Det er flere lag som har ambisjoner om å rykke opp, og kjempe om seieren i avdelingen. Jeg setter en knapp på oss selv, men det er ikke mange feilskjærene som skal til før man er ute og sykler. Men med den stallen vi har i år, treningsgrunnlaget som er lagt ned og en klar spillestil bør være med og kunne tippe det i vår favør.

Vi håper det kommer mange og ser på oss fredag den 28/4. Det er sikkert gratis inngang (kan ikke love noe, men mest trolig) og det er garantert kiosksalg (om vi får noen til å stå i kiosken). Du skal heller ikke se helt bort fra at Kjell Ivar kanskje stiller opp med et anlegg slik at det blir musikk før kamp og speaker under kampen.

Da sees vi på stadion!

Henning