Vaaler – Vinger: 1-1

Det ble til slutt poengdeling i toppkampen.Vinger på besøk til en svært viktig kamp. Vi møtte Vinger for andre gang før ferien da vi begge var enige om at litt lengre sommerferie var på sin plass.
Etter vi dummet oss ut mot Grinder i 2.runde kunne vi ikke tape mot Vinger om vi skulle være med på kampen om puljeseieren i år. Med tap ville vi være 9 poeng bak, med seier 3.
På Gjemselund var det en svært jevnt kamp, men vi scoret ikke da og i stedet fikk dem 2-0 på overtid den gangen, dette måtte revansjeres nå. Dem manglet noen av sine faste, vi manglet 3 av våre (Sindre, Engebretsen og Bakkane) så der stå vi likt skodd.

Første omgang starter bra og vi har bra kontroll på Vinger. Vi ligger i en 4-3-3 formasjon og høyt press for å unngå oppspill bakfra som Vinger ønsker. Vi ville vinne duellene på midten og det gjør vi stort sett hele kampen. Sprekker opp noen ganger i presset i første, men vi demmer bra opp uansett.
Bernt kunne vært utvist i første omgang om ikke dommeren så at det ikke var med vilje, dog kunne han vist han ut på bakgrunn av regelen med siste mann uansett bevisst eller ikke. Dette gjorde han ikke, i så måte viste han heller ikke ut Vinger spilleren som sparker etter Arild i 2.omgang så likt der og.

Vi skaper 2-3 gode sjanser i første omgang, grei kontroll bakover og 0-0 til pause. En soleklar dytt i rygg som kunne vært blåst straffe til oss, men dommer blåser ikke. På spørsmål om han ser dytten er svaret Ja……Da var det vel ikke NOK dytt i ryggen da…:-)

2.omgang er det spill mot 1 mål og vi vinner stort sett alt utpå der. Aggressive i spillet, vinner stort sett alle første og andre baller og har MYE ball i laget.
Vinger blir spilt svært lave og dem blir slitne, Vi jager etter å holde tempo oppe, dem gjør alt for å få tempo ned og la klokka gå.
Etter 18 min av 2.omgang får Vinger en målsjanse og selvsagt scorer dem på den! 0-1! Det føltes ikke spesielt godt og heller ikke spesielt fortjent da alt dem har skapt mot oss til nå er cornere som vi har ryddet unna på en bra måte.
Sebbe har en meget stor sjanse etter han drar seg innover fra sin høyre kant og skyter meget godt i motsatt hjørne, men en fabelaktig redning hindrer scoring og kun corner til oss.
Corneren ender på hodet til Espen som header inn igjen i feltet, treffer en vingerspiller i hånda men ingen straffe.

35 min spilt og endelig!! Simen forserer NOK EN GANG i mellomrommet på vei mot Vingers boks, slår ut til Markus som drar seg inn og curler ballen over keeper i lengste til 1-1! Nydelig scoring og veldig veldig fortjent!
Vi maner på å går for alle poengene siste 10 også, og det blir et par store nok sjanser men keeper står i veien. Vingers keeper var solid i dag. Det skal sies om Henning også da han fikk noe mot seg i dag.
Vinger får 2 store overganger som ene gangen bana redder oss med en spesiell sprett og andre gangen går skuddet rett på Henning. Hadde vært litt typisk å tapt på slutten der, men heldigvis skjer ikke det.

Det føles som vi virkelig fortjener 3 poeng i dag etter 80/20 ball innehav i 2.omgang og friske bein som løper mye mot mer rutinerte bein som blir slitne, men kanskje det alt i alt var greit med uavgjort. Det var uansett en god prestasjon av oss og vi er mer i siget nå. Spillemessig vinner vi mye på midten, fin kontroll bakover og det ser trygt og godt ut mesteparten av tiden.
Enda litt mer sting offensivt så blir sjansene våre oftere omsatt i mål, og i dag skulle vi skutt mer da vi er mye rundt 16-20 meter fra Vingermålet. Dem er såpass lave i spillet i 2.omgang at det er vanskelig å tre den siste pasningen gjennom. Da bør vi fyre mer fra 18 meter og inn.

Takker Vinger for kampen, en god kamp mot et godt lag begge kampene gjennom.

Dagens Vaalergutt: Simen Nordlie.
Ingen bytter i dag.

Henning (c)