Tafatt forestilling på Sundenga…

Etter et forsmedelig tap mot Vinger i forrige uke, skulle vi, og måtte vi vinne mot Hof på Sundenga Onsdag.

Dessverre så ser det ikke ut til at vi har møtt opp psykisk som et lag og vi møter som forventet et Hof-lag som gir alt i alle dueller.
Vi har noen ute med skader og sykdom, men når vi har en tropp på 19 mann som alle kjemper om plass skal ikke det ha noe å si. GT gir ganske klare beskjeder før kamp på hva han ønsker og forventer. Å trekke seg fra dueller og det å gi bort ball var ikke av de beskjedene som ble gitt.

Isolor har skrevet referat fra kampen, så jeg velger å kopiere deres referat da det faktisk gjenspeiler det som skjedde ganske korrekt.

«sitat»

HOF KNUSTE VAALER.
Skrevet av Christer Fredriksen for Isolor.no

Før kamp var det forventet at det skulle være tett og jevnt i en kamp som begge måtte vinne. Vaaler tapte hjemme mot Vinger i forrige kamp, mens Hof lå poenget foran etter seier mot Grinder. Etter at Hof onsdag kveld vant, spørs det om det ikke er spikeren i kista for Vaaler sin drøm om å klatre opp en divisjon.

Kampen begynte i et forrykende tempo, og det var gode sjanser begge veier. Hof går opp i ledelsen etter ti minutter på et klart straffespark, som Stig Bjørneseth setter sikkert bak Henning Myrer i Vaaler-buret.

Hof vinner det meste av det som er av dueller, og virker mer sultne på tre poeng enn bortelaget.

Hof fortsetter trykket etter dette og misbruker store muligheter, samtidig så brenner Vaaler to store sjanser i motsatt ende. Vebjørn Espeland i Hof-målet varter opp med en klasseredning rett før pause, da Erik Burud får stå helt alene på fem meter.

En omgang med mange store muligheter, flest til Hof og det er litt overraskende at det bare står 1-0 på måltavla.

Totaldominans i andreomgang

Fra avspark i andre omgang er det enveiskjøring for hjemmelaget og de øker til 2-0 etter en drøy time ved Bzaf Jalal.

Han får ta ned ballen alene i boksen og vipper den over Vaaler-keeperen og bare spaserer den rett inn som om det skulle ha vært en ekte Franz Jäger i fra Berlin. Her ser det ut som det skal ha vært en soleklar offside, men pipeblåseren misset i denne situasjonen som han gjorde i stort sett alt annet i kampen.

Flere mål skulle det bli og 3-0 kommer da Fredrik Lindberg slår et innlegg rett i mål fra en håpløs posisjon. Hof fortsetter sjanse-bonanzaen, mens Vaaler er totalt akterutseilt og skaper stort sett kun sjanser på dødball.

Kampen ebber ut i 3-0 og hjemmelaget burde minst ha scoret det dobbelte. Vaaler har mye å jobbe med fremover om de skal rette opp den noe svake sesongstarten, mens Hof har heng på Vinger som leder avdelingen.

«sitat slutt».

Dette er skrevet av meg og er min personlige mening.

Vi kan ikke skylde på noen andre enn oss selv i denne kampen, men jeg ønsker uansett å dra opp dommeren som ødelegger kampen for begge lag.
Dommeren blåser for alt og ingenting gjennom hele kampen, og starter da med å gi Hof en helt korrekt idømt straffe. Syver er veldig uheldig og pirker borti en Hofspiller som faller. Det var ikke noen målsjans, det var ikke stygt og det var ingen protester på straffesparket. Syver belønnes uansett med et gult kort. Hof er som Hof alltid har vært og de har noen spillere som går i med knottene så for anledning byr seg. Arild ble tatt stygt flere ganger, uten at det ble gitt et kort. Skulle han holdt seg på lista etter det første gule kortet burde kortprotokollen vært full. Det neste gule kortet som ble delt ut skjer etter en situasjon der Hof kommer fri på kanten og legger inn, hvor spissen til Hof hopper inn med to strake bein og knotta først. Drar med seg Sindre i taklingen og bommer såvidt det er på Henning. Dommeren dømmer ingenting. Henning blir irritert og spør om det ikke er på tide han gjør jobben sin med å beskytte spillerne fra å bli skadet. Og blir belønnet med et gult kort. Da han følger opp med spørsmålet hvorfor han fikk gult kort, tok han hånda mot baklomma og truet med det røde kortet uten å gi noe mere svar. Et gult kort til ble gitt, og det ble gitt til Odin når han ble byttet inn. Hof fikk bruke utrolig lang tid på alle dødballer i 2. omgang. At de nærmet seg 2 og et halvt minutt på en corner er ikke mye gæærnt. Så når Odin skulle inn begynte han å gå mot målet for å møte Henning på halveien for å spare tid. Dette belønnes da med et gult kort.
Det er helt greit at man bruker dommere som ikke forstår norsk, men det bør velges dommere som forstår seg på fotball. Og som ikke svarer alle spørsmål med kort… Når også media skriver at dommeren tok feil i stort sett alle avgjørelser så er ikke dette bare min oppfattelse.

Men som det ofte blir sagt, man får de dommerne man fortjener. Og når vi ikke spiller bedre enn vi gjør så fortjener vi kanskje ikke bedre dommere heller.

Sesongen er på 17 kamper i år, og både Vinger og Hof kommer til å ryke på tap denne sesongen. Så vi er nødt til å brette opp ermene og gi alt i kampene som er igjen. Jeg vet vi klarer det, om vi virkelig vil.

— Henning